zinnenjacht

Zinnenjacht

Zoals vogelaars met hun vogelgidsen het veld in trekken en daar aantekeningen maken over de vogels die ze zien, zo kun je ook kijken naar zinnen. Als redacteur, vertaler en gewoon als lezer heb ik dagelijks honderden zinnen onder ogen. Hier mijn aantekeningen over mooie zinnen, rare zinnen, lelijke zinnen en ontroerende zinnen. Subjectief geselecteerd, amateuristisch geanalyseerd, onregelmatig gepresenteerd. Geïnspireerd door dit artikel en dit boek. Lees hier mijn introductie op het blog.

Nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van wat ik schrijf over bijzondere zinnen? Schrijf je nu in voor mijn nieuwsbrief. Je ontvangt dan hoogstens eens per week een mailtje.

Zinnenjacht

  • De lange, lange zinnen van László Krasznahorkai
    Mensen praten met komma’s, niet met punten. De punt, die is eigenlijk alleen voor God. Dat meent de Hongaarse schrijver László Krasznahorkai. En die overtuiging is heel gemakkelijk terug te vinden in zijn romans: het komt zelden voor…
  • Huygens en Ter Braak (Otium 1)
    Het humanistische idee van rust waar Huygens op teruggrijpt in ‘Hofwijck’ is niet zomaar een beetje luieren of de wilde natuur.
  • De bewegende bomen van Tolkien, Shakespeare en Holberg
    Deszelfs aart en inborst naauwkeurig nagespeurt, en deszelfs zeden onderzogt hebbende, hebben wij hetzelve van een redelijk goed begrip en van een zeer vaardige bevattinge gevonden; dog van zulk een verkeerd oordeel, dat, vermits deszelfs verstand al te…
  • Hoe prijs je iemand de hemel in? Burke en de Bijbel
    Wat is er subliem aan de sterrenhemel, vuurwerk en de beschrijving van hogepriester Simon in de Bijbel? En hoe prijs je iemand de hemel in?
  • Hoe schijf je subliem? Burke en Milton
    Hoe schrijf je subliem? Edmund Burke toont het aan de hand van een angstaanjagend citaat uit Paradise Lost van John Milton.
  • Hoe schrijf je met autoriteit? Edmund Burke
    Bij herlezing van de Enquiry van Edmund Burke viel me op dat hij behoorlijk zelfverzekerd schrijft. Hoe doe je dat, met autoriteit schrijven?
  • Umberto Eco maakt een… punt van puntjes
    Umberto Eco bespeurde een heel specifiek gebruik van het beletselteken, een gebruik dat hij ten zeerste afkeurde.
  • De sterretjes van Laurence Sterne
    Het mooie aan deze zin van Sterne is dat het een schunnig voorbeeld is van het idee dat een zin beter kan zijn als hij niet is afgerond.
  • De aristocratie van de dans: Zadie Smith
    Ik stuitte op een artikel van Zadie Smith over schrijven en dansen. Daarin stelt ze de vraag: wat kunnen schrijvers leren van dansers?
  • Klassiek kletsen met Denis Diderot
    Diderot schreef met ‘Jacques de fatalist en zijn meester’ en vreemd maar vrolijk verhaal over vrijheid, met een bijzondere hoofdpersoon.
  • Klokslag dertien: Orwells openingszin
    De openingszin van ‘1984’ van George Orwell. Hoe je het precies meet, weet ik niet, maar dit moet een van de beroemdste openingszinnen zijn.
  • De perfecte lezer: Cristina Campo
    Cristina Campo ontleende aan Hofmannsthal een mooie anekdote over het perfecte boek. ‘Ik weet dat elke gelezen regel winst is.’
  • Details voor de dood: Orwell, Tolstoj, Solnit
    Details voor de dood. ‘En eenmaal, ondanks de mannen die hem bij de schouders vasthadden, stapte hij iets opzij om een plas te ontwijken die op het pad lag.’
  • Cornelis Verhoeven: Hoe schrijf je iets dieps in simpele taal?
    ‘Ik speel mijzelf: ik hengel uit de afgrond op wat de situatie van mij vraagt en werp het terug, wanneer zij iets anders vraagt.’
  • Wegdromen met Woolf
    Wegdromen met Woolf in een enorme zin met dichters en slagers, regenbogen en graniet, matrozen en profeten, broeken en bruidsjurken.
  • Puzzelen in oorlogstijd: tuttige samenstellingen van Orwell
    Britten zijn verslaafd aan hobby’s. Zet in het weekend de BBC maar aan en je ziet dat er niks is veranderd.
  • Feel, love, take: Rebecca Solnit over George Orwell
    ‘So long as I remain alive and well I shall continue to feel strongly about prose style, to love the surface of the earth, and to take a pleasure in solid objects and scraps of useless information.’ ‘Zo…
  • Tips voor schrijvers van Annie Dillard
    Dillard geeft ook strengere adviezen: schrijf alsof je aan het sterven bent. Jeetje. Ik zou geen zin meer durven schrijven.
  • Sprietjes en velden: de woorden van Walt Whitman
    Whitman geldt als de eerste grote Amerikaanse dichter. Er zijn kasten volgeschreven over ‘Leaves of Grass’. Maar Wat betekent dat eigenlijk?
  • Fernando Pessoa: genieten van de werkelijkheid
    Alberto Caeiro was een dichter die strikt genomen nooit echt heeft bestaan. Hij was een van de heteroniemen van Fernando Pessoa.
  • Intieme zinnen van een breekbaar genie: Wittgenstein
    Es gibt Menschen die zu schwach zum Brechen sind. Zu denen gehöre auch ich. Je hebt mensen die te zwak zijn om te breken. Tot die mensen behoor ik ook. Ludwig Wittgenstein, vert. Wilfred Oranje Als ik aan…
  • Strepen in boeken
    ‘Ik wil kunnen zien dat het jóúw boek is.’ Tekendocent Joke Tijd om vals te spelen. Dit keer bespreek ik (niet echt) een zin, maar een leesgewoonte. Een leesgewoonte die blijkbaar allerlei emoties losmaakt en waar iedereen wat…
  • Olga Tokarczuk: Kille ironie is een laffe houding
    ‘Het is een heel laffe houding om alles belachelijk te maken, op alles neer te kijken, je nergens betrokken bij te voelen, je nergens mee verbonden te voelen.’ Olga Tokarczuk, vert. Charlotte Pothuizen en Dirk Zijlstra De hoofdpersoon…
  • Lachen met Gerard Reve
    ‘Zijn vader mengde de sla door persen met de vork met de aardappelen en moeste alles met de uien samen.’ Gerard Reve Het moest er toch maar eens van komen. Dit jaar zag ik precies op tijd dat…
  • Peter Freuchen: schrijven als een zeebonk
    ‘Onmiddellijk daarop wordt de vredige, rustige grot veranderd in een rumoerig krankzinnigengesticht – het gebrul van de mannetjes klinkt op in donkere golven van geluid.’ – Peter Freuchen, vert. H.P. van den Aardweg en F.E. Breitenstein. Peter Freuchen…
  • Mary Shelley: topzin in een over de top alinea
    Mary Shelley schreef in The Last Man een topzin in een over de top alinea, over varen in een kwetsbaar scheepje als metafoor voor het leven.
  • Briefjesruzie
    DE NIEUWE EIGENAAR IS NIET VERANTWOORDELIJK VAN HAAR OP––––– PRAKTIJKEN Steed Ramjiawan Mijn blogberichten gingen tot nu toe over literatuur, hoogstaande zinnen uit klassiekers. Voor de verandering leek het me leuk om eens een zin te pakken uit…
  • Europees wandelen volgens George Steiner
    Maar het zijn deze zwerftochten, met hun zijpaden, hun abrupte verandering van route en tred, die we weerspiegeld zien in de syncopen van zijn proza. But it is these rambles, with their diversions, their abrupt changes of itinerary…
  • Sprankelend ochtenddenken: Bohumil Hrabal
    Zo mocht ik graag niet ontbijten, want als ik mijn maag gevuld had, dan werden ook mijn hersens met voedsel overvoerd en verdween dat sprankelende ochtenddenken, dat misschien juist voortkwam uit een gevoel van honger, misschien ook doordat…
  • Cyclopische zinnen: Elias Canetti over Karl Kraus
    Uit deze als cyclopische vestingen geconstrueerde zinnen, die altijd precies in elkaar pasten, schoten plotseling bliksemschichten op, geen onschuldige, geen lichtgevende, ook geen bliksemschichten zoals op het toneel, maar dodelijke; en dit gebeuren van een vernietigende strafoplegging, dat…